Wat een luxe, na een lange reis lig ik nu op bed met mijn nieuwe
labtop dit verhaal te typen. Alles werkt! De wifi is gevonden, hotmail werkt en de blog heb ik ook te pakken. Op de achtergrond hoor ik het verkeer razen en vooral toeteren, dat is erg nodig hier, want tussen alle autos schieten steeds fietsers en voetgangers voorbij. Ik zit oude 21ste verdieping en heb een indrukwekkend uitzicht op de gigantische stad Baoding, de gele deken die erboven hangt is de smog, soms zie je het volgende flatgebouw niet omdat de smog zo dicht is. Vandaag hebben we geluk, het is helder, al de tweede dag op rij!
De reis was lang maar voorspoedig, zowaar heb ik nog een beetje kunnen slapen in het vliegtuig. OP het vliegveld van Beijing hadden we wat zitten treuzelen en onze douane rij was natuurlijk de langzaamste. Dus toen we aankwamen bij de band was die al helemaal leeg. Gelukkig was iemand zo aardig geweest om onze koffers op een karretje te zetten dus we konden ze zo meenemen, wat een service in China 🙂
Toen moesten we de juiste bus zoeken. We hadden de plaatsnaam Baoding in het chinees mee om te vragen waar we heen moesten. Er spreken maar heel weinig mensen engels, dat valt wel tegen. De busrit duurde inderdaad 3 uur, zonder plaspauze onderweg :-(. Wat een rommeltje is China en wat een stof overal. Er zijn vele flatgebouwen in aanbouw, steeds meteen een groepje van 10 dezelfde. Kleine landbouwplotjes gezien onderweg en mannetjes op fietsen met torenhoog plastic flessen achterop. En overal enorme reclameborden. Op de achtergrond van de stad zie je de bergen. En opeens waren we er…..in een winkelstraat met overal verkeer om ons heen hebben we op prof Du staan wachten en die had Marije en Juliette mee. Leuk om ze weer te zien! Ze hebben ons naar het hotel gebracht, daar hebben we de plannen voor morgen gemaakt en straks gaan we met de meiden uit eten, gezellig. En nu ga ik eerst douchen om al het reiszweet en vooral reisstof van me af te wassen en weer een beetje fris aan de avond te beginnen. Ik ben benieuwd wat we te eten krijgen!

Nelleke 3 november 2014

Eén reactie »

  1. Ronald Visschers schreef:

    Dat klinkt als een mooi avontuur daar! Fijn dat je nieuwe labtop geen laptob is 🙂 Hoe groot is Baoding? Ik kwam net thuis in een heerlijk opgeruimd huis en ga de zuurkool maken. Liefs ronald

Geef een reactie

