Vandaag gaan we weer terug naar Beijing, maar eerst hebben we een wandeling door de buurt gemaakt en een locale chinese supermarkt bezocht. Het was lasting zoeken tussen al die chinese tekens, maa rik heb mijn hawthorn sap, jam en gedroogde vruchten gevonden. Ik ben benieuwd of jullie het ook lekker zullen vinden. Ook hebben we zoete broodjes voor van middag gekocht en koekjes voor bij de koffie. We hadden afgesproken met de meiden bij de starbucks, maar onderweg kwam ik een massage stoel tegen en ik heb me lekker laten masseren!!
Uit eindelijk hebben we in de ‘mall’ een spaje gedronken en toen zijn we teruggegaan naar het hotel om de koffers te halen. Van daaruit gingen we twee aan twee met de taxi naar het station om daar de bus te pakken naar het hoofd station. Klaas Jan en Marije stapten in de eerste taxi, maar niet voordat Juliette aan de taxichaffeur een regel met chinese tekekns heeeft laten zien waar op stond waar ze naar toe moesten. Wij, Juliette en ik, namen de volgende taxi en weer de chinese tekens onder de neus van de chauffeur gehouden, hij knikte dus het zal wel goed zijn. Taxi chauffeurs en bus chauffeurs spreken absoluut geen engels, dus met plaatjes en chinese tekens moet je je einddoel duidelijk proberen te maken. Het was een korte rit, we waren er zo, toen was het wachten op de andere twee. Die bleven wel heel lang weg, zou de taxichauffeur het wel goed begrepen hebben??…….. Dus niet, Marije heft een vriend moeten bellen die chinees kon praten om met de taxi chauffeur te overleggen en hem te laten omkeren. Dat heeft zeker zo’n 20 minuten gekost en ondertussen vreesden Juliette en ik het ergste, maar dat hebben we niet tegen elkaar gezegd :-/
Eind goed al goed en toen hadden we gelukkig nog optijd de bus naar het hoofdstation, dat zou nogeen rit van 60 minuten worden. OP het hoofdstation warden we drie keer gecontroleerd en een keer gefouilleerd, het is maar dat je het weet, veiligheid voor alles hier. Weer wachten in de hal, dan wachten in de rij voor de poortjes en dan dringen naar het perron en de trein in. De trein ging lekker snel, wel 260 km/uur, dus met 45 minuten waren we in Beijing. Toen weer wachten in de rij voor de taxi en met een plattegrondje probeerden we de plek van het hotel aan te wijzen. Heel erg overtuigd knikte de taxichauffeur niet en hij probeerde nog wat alternatieve plekken aan te wijzen, maar dat begrepen we gelukkig niet en zo kwmane we toch op de geode plek terecht ☺
Na een klein rondje gelopen te hebben kwamen we tegelijk met Zheng Zheng (George) en Zhang Zhao (Rockmao) bij het hotel weer aan. Ik herkende ze meteeen, ze waren nog geen spat veranderd. Gelijk kwamen de verhalen los en we hebben de hele avond heerlijk zitten praten. Het eten wat trouwens ook heel bijzonder, peking eend natuurlijk om in een ‘pannekoekje’ te wikkelen, en ook babi pangang, heerlijk sappig en knapperig en zonder die rooie saus, vlees in gong bao suas, maar dan oneindig veel lekkerder en smaakvoller dan de hollandse versie, pannekoekjes met sesampasta, tofu in een deegjasje, ‘toona’ kiemplantjes salade, en nog wat gerechtjes. Ontzettend lekker!! Heel apart waren ook de ‘Green Sechuan pepper’ korrels die prikkelden op de tong! Die ga ik morgen zoeken in de supermarket.
Weer terug in het hotel heb ik mezelf op een koje the met een vers fruit taartje getracteerd en in stilte heb ik zitten nagenieten van deze heerlijke avond.

Nelleke, Woensdag 5 november

Eén reactie »

1. Ronald Visschers schreef:

Ha dat klinkt lekker allemaal, ik zet de borden vast op tafel hier in Nederland!